donderdag 23 augustus 2012

Roosjes gehaakt.....

Gisteren een vrije dag en zonder lief, dat gebeurt niet vaak, dus kon ik lekker de hele dag prutsen. Ik wilde graag roosjes haken en op internet gezocht naar een patroon. Mijn katoen is erg dik en je ik gebruik haaknaald nr. 5.5.
Het eerste roosje heb ik wel 6 x gehaakt en weer uitgehaald omdat het niet leuk werd, te veel blaadjes, te groot en te zwaar. Net zo lang geprutst totdat het helemaal naar m´n zin was.

Eerst een ketting van 47 lossen, dan in de 6de lossen van de haaknaald een stokje, *losse overslaan dan een stokje 2 lossen en een stokje in de volgende losse*. De steken tussen* * blijven herhalen.


Keren met 3 lossen (is je eerste stokje) 1 stokje, 2 lossen, 2 stokjes in de opening van 2 lossen van de vorige toer, dan in de volgende opening van 2 losse * 2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes*. De steken tussen * * blijven herhalen tot het eind.


Dan 2 losse om te keren, 7 dubbele stokjes haken in de opening van 2 losse van de vorige toer. * 1 vaste, tussen de 2 x2 stokjes (zie foto), 7 dubbele stokjes in de 2 losse van de vorige toer*. De steken tussen * * blijven herhalen.


En dan de laatste toer, keren met1 losse en dan in iedere steek een halve vaste haken. Je hebt dan zo'n 20 blaadjes. Je haahwerkje naar eigen inzicht eerst wat strak en dan losser oprollen.....is het naar je zin dan aan de onderkant vast zetten met een paar steken en zie daar je roosje is af.


Zo heb ik er drie gemaak. De katoen die ik gebruikte is van Lana Grossa, een mooie dikke niet te zware katoen.



Volgende keer foto's van de LIB.....zo heel langzaam word het wat.

Liefs, Yolanda

3 opmerkingen:

  1. wat een schitterende roosje Yolanda

    dank je wel voor de uitleg


    groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn prachtig. Ga het zeker een keer proberen.
    Bedankt voor de uitleg.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke bloemetjes! Ze zien er prachtig uit! En ze verwelken nooit...
    Groetjes, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen